В Миколаївській
гімназії №3 з 2000 року діє наукове товариство учнів «Дослідник».
Наукове товариство є добровільним об’єднанням
учнів. В його роботі брали участь (починаючи з 2000 року) учні 8-11
класів, а з 2009 року – учні 9-11 класів. Структурним
підрозділом НТГ є Рада наукового товариства – діючий орган
учнівського самоврядування. Після того, як учні визначаться з тематикою
своїх наукових робіт і секцією, в якій працюватимуть, Рада НТГ разом з
завідуючими предметними кафедрами складає розклад занять і консультацій
у кожній секції НТГ.
Заклад працює
за комплексною програмою «Обдарована дитина». Наукове
товариство гімназистів «Дослідник» є добровільним об’єднанням
учнів. В роботі товариства беруть участь (починаючи з 2000 року) учні
8-11 класів, а з 2009 року – учні 9-11 класів. Структурним підрозділом
НТГ є Рада наукового товариства – діючий орган учнівського
самоврядування. Після того, як учні визначаться з тематикою своїх
наукових робіт і секцією, в якій працюватимуть, Рада НТГ разом з
завідуючими предметними кафедрами складає розклад занять і консультацій
у кожній секції НТГ.
Вступивши до
НТГ, учень працює в одній із секцій, в якій відбуваються не тільки
консультації, а й заняття з розвитку інтелектуального потенціалу і
творчих здібностей. Ці заняття проводять психолог, заступник директора з
НМР, бібліотекар. Розширився состав НТГ. Спочатку працювали 4 секції
(філології, географії, історії, хіміко-біологічна). Зараз товариство
працює за 4 напрямами: філологічним (українська мова та література,
зарубіжна література, іноземні мови, художня культура),
природничо-математичним (математика, фізика, хімія, біологія,
інформатика), історико-географічним (історія, правознавство, географія),
економічним. Теми наукових робіт учнів гімназії визначаються відповідно
до обраного ними профілю навчання та майбутньої спеціалізації і
затверджуються на засіданнях предметних кафедр.
Науково-дослідницька робота (НДР) передбачає проведення учнем
самостійного аналізу опрацьованої літератури за темою, а також власних
практичних, соціологічних та інших форм пошуково-експериментальної
діяльності. Визначені мета, гіпотеза, завдання дослідницької роботи
підтверджуються висновками. Широко використовується додатковий матеріал
(порівняльні таблиці, схеми, ілюстрації, діаграми, карти,
відеоматеріали, мультимедійні презентації тощо).
Своєрідним звітом про науково-дослідницьку роботу гімназистів є
традиційна щорічна загальногімназійна науково-практична
конференція. Мета її – перевірити можливості учнів у
науково-практичній діяльності, підбити підсумки минулого року.
Конференція проходить у травні, коли Україна відзначає День науки.
День науки в гімназії - це своєрідний звіт, до якого наші учні
готуються заздалегідь. Під час цього свята юні дослідники демонструють
перед членами НТГ власноруч зібрані пристрої і прилади, доповідають про
власні дослідження в різних галузях науки. Дійсно, саме дослідницька
діяльність дозволяє особистості відчути інтелектуально-емоційну насолоду
від процесу творчого пізнання. Слухач наукового товариства гімназистів,
який протягом 4 років успішно пропрацював над науковою роботою та
виступив на підсумковій учнівській конференції, рішенням Ради НТГ
отримує свідоцтво.
Робота
наукового товариства гімназистів регулюється єдиним Положенням і планом.
Очолює НТГ заступник директора з НМР, а секції – вчителі –
предметники. Наставництво у науковій учнівській роботі для вчителя -
справа копітка, яка вимагає витрат власного вільного часу, додаткової
методичної та наукової підготовки. Керівник допомагає учневі в
остаточному формулюванні теми дослідження, укладанні плану його НДР,
рекомендує для опрацювання необхідні наукові та науково-популярні
джерела, складає циклограму роботи учня, проводить консультації, оцінює
зміст роботи, а також робить висновки щодо її готовності до захисту або
потреби доопрацювання. Такі консультації є імпульсом до подальшої
власної діяльності учнів гімназії.
Програма
науково-дослідницької роботи, завдання, етапи її виконання, звіт
містяться у «Щоденнику з НДР» учня гімназії, яким він користується
протягом 4 років навчання. Про термін поетапного виконання роботи учні
дізнаються з «Циклограми виконання НДР».
Науково-дослідницька діяльність - вища форма самоосвітньої діяльності
учня. Формування науково-дослідницьких умінь у гімназистів – процес
складний і довготривалий. Він не виникає на порожньому місці і не
розвивається сам по собі. А тому завдання вчителя-керівника – поступово
і методично формувати дослідницькі навички, здійснюючи постійний
контроль за виконанням учнями НДР; аналізувати і виправляти помилки;
визначати найкращі, найефективніші шляхи виконання роботи, вчити
поєднувати дослідницьку діяльність з науковою, а також з’ясовувати
можливості подальшого застосування результатів роботи.
З кожним роком
зростає кількість бажаючих продовжувати свою науково-дослідницьку
діяльність у Малій академії наук. Численні успіхи наших
учнів під час конкурсу-захисту науково-дослідницької роботи при МАН
підтверджують існування певної системи роботи гімназії в цьому напрямку.
Саме у науковому товаристві гімназистів учні проходять початкову школу
становлення як майбутні науковці, дослідники, ознайомлюються з
досягненнями сучасної науки, розвивають творчу думку. Високі результати
демонструють члени наукового товариства, які щорічно беруть участь у
Всеукраїнському конкурсі «Новітній інтелект України»,
презентуючи висновки своїх досліджень.
Значну
допомогу в організації та розвитку науково-дослідної роботи в гімназії
надає психологічна служба. Психолог використовує діагностику, визначає
завдання, які вирішуватиме в ході корекційних занять з учнями –
«дослідниками». На цих заняттях використовуються різні вправи для
розвитку пам’яті,
уваги, творчого та нестандартного мислення, стимулюється розвиток
дослідницьких якостей учнів.
Робота
гімназії з розвитку творчої обдарованості старшокласників переконує, що
педагогічна система закладу, невід’ємною частиною якої виступає НДР
учнів, здатна нарощувати творчий потенціал особистості. Дійсно, наукове
товариство гімназистів окрім своєї основної задачі підтримувати
розвиток «гімназійної науки», має також значну педагогічну роль, адже
діяльність НТГ є, фактично, моделюванням тих реальних подій, з якими
будуть у майбутньому стикатися гімназисти. Товариство дає їм можливість
виробляти і втілювати в життя свої проекти, розробки, задуми, прагне
прищепити їм якості лідера, почуття відповідальності за рідну гімназію,
місто, Україну.
Сьогодні
Миколаївська гімназія №3 запрошує до співпраці всіх небайдужих до
проблем організації наукового товариства, тих, хто вірить у майбутнє
своєї країни і своєю працею прагне зміцнити її авторитет, активних,
наполегливих, ерудованих.
|