Гімназійні новини · Фотогалерея · Екскурсія гімназією · Бібліотека · ВчительськаNovember 22 2024 19:51:59
Меню:
Гімназійні новини
Загальна Інформація
Умови вступу
Порядок реагування на випадки булінгу

Сторінка гімназиста
Фотогалерея
Батьківська сторінка
Наукове товариство
Наші досягнення

Гість
Им'я

Пароль



Ви не зареєстровані?
Натиснить тут для реєстрації

Забули пароль?
Спитайте новий тут.
ФОРМА на зарахування учнів
Форма
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
ONLINE-ЛІНІЙКА
ЛІНІЙКА
HEALTHY SCHOOLS
Ми на Facebook
ПСИХОЛОГІЧНА СКАРБНИЧКА
НЕуроки
Ми на Facebook
КОНКУРСИ
КОНКУРСИ
Ми на Facebook
Ми на Facebook
Адаптація підлітка

ЗНАЧЕННЯ АДАПТАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ

В ЖИТТІ ПІДЛІТКА

 

 

Адаптація – це процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда.

 

   Розрізняють наступні види адаптації:

·              біологічна адаптація - пристосування організмів протягом життя багатьох поколінь до змін середовища.

·              психологічна адаптація - система заходів, спрямованих на формування в особи здатності пристосовуватися до існуючих у колективі вимог та критеріїв за рахунок присвоєння їй норм і цінностей даного колективу.

·              соціальна адаптація - активне пристосування індивіда до умов середовища і результату цього процесу. Адаптація соціальна має дві форми: активну (індивід прагне вплинути на середовище, змінити його, тобто активно входить у процес соціалізації); пасивну (не взаємодіє із середовищем, не прагне змінити його, пристосуватися до особистих норм, оцінок, засобів діяльності).

 

Ми з вами детальніше будемо досліджувати саме розвиток психологічної адаптації п’ятикласників до нового середовища, нового учнівського та педагогічного колективів.

   Суміжно з поняттям «адаптація» розглядається таке поняття як «адаптаційний синдром» - це сукупність реакцій дитини, що має захисний характер і виникає у відповідь на значні за силою і тривалістю несприятливі впливи. Саме від перебігу адаптаційного процесу залежить розвивається чи не розвивається адаптаційний синдром у дитини.

   Позитивний адаптаційний процес відповідно багатьом дослідженням та спостереженням формується протягом 3-х місяців і в свою чергу ділиться на певні етапи:

1.           орієнтовний – коли у відповідь на комплекс нових впливів, пов’язаних зі змінами умов, усі системи організму відповідають бурхливою реакцією і значною емоційною напругою. Відбувається так звана «психологічна буря» - це сльози, небажання йти до школи, імітовані хвороби. Триває ця реакція перші 3 – 4 тижні.

2.           нестійке пристосування – коли організм починає шукати і знаходить певні оптимальні варіанти на негативний вплив. «Буря» починає вщухати. З'являються нові товариші, підвищується впевненість та зацікавленість в навчанні. Це впродовж наступних 2 – 3 тижнів.

3.           період відносно стійкого пристосування – коли організм дитини знаходить найоптимальніші варіанти реагування на навантаження та проблеми. Відбувається це протягом наступних 3 – 4 тижнів.

 

Якщо всі ці етапи проходять легко і не несуть ніяких негативних проявів в поведінці чи здоров'ї дитини, то можна сміло говорити про нормальне проходження адаптаційного процесу, якщо ж ні – то з'являється загроза дезадаптації, внаслідок чого проявляються непродуктивні форми реагування; симптоми порушення поведінки; емоційні розлади різного ступеня, що виявляються в:

·              підвищенні тривожності та емоційної збудженості;

·              зниженні комунікабельності, самоконтролю;

·              з'являється почуття неповноцінності у стосунках з товаришами, педагогами;

·              спостерігається зниження успішності;

·              можливі скарги на постійне погане самопочуття;

·              втрачається інтерес до навчання.

 

Дезадаптовані діти – ті, хто, за словами В.Е.Кагана, «не змогли знайти своє місце в просторі спілкування, на якому вони б були прийняті такими, які вони є, в людській ситуації, зберігаючи і розвиваючи свою ідентичність, людський потенціал та можливості самореалізації».

 

 

Перехід з початкової школи до гімназії – один з найскладніших та найвідповідальніших моментів у житті дитини як у фізіологічному, так і в соціально – психологічному сенсі.

   У житті дитини змінюється все: обов’язки, режим, оточення.

Багаторічне спостереження психологів та педагогів свідчать про те, що цей етап неминуче пов'язаний із зниженням успішності, хоча й тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя.  Однією з причин виникнення проблем є нездатність учнів впоратися зі збільшеним, порівняно з початковою школою, обсягом домашніх завдань, адаптуватися до вимог вчителів – предметників. Ситуація новизни завжди є для людини тією чи іншою мірою тривожною. Дитина ж переживає в таких умовах дискомфорт – через невизначеність уявлень щодо вимог вчителів, особливостей та умов навчання, щодо цінностей і норм поведінки в колективі, чинників, які впливають на якість навчання в 5-му класі. Це фізіологічні зміни, психологічні новоутворення підліткового віку та особисті проблеми школяра.

   Період навчання в 5-му класі співпадає з розвитком підліткового періоду або його ще називають «середньо шкільним». У цей час під впливом інтенсивного функціонування залоз внутрішньої секреції збільшується збудженість центральної нервової системи підлітка, що виявляється у підвищеній дратівливості,  надмірній образливості, нестриманості.

  Цей віковий період відрізняється бурхливим перебігом емоцій, раптовими змінами емоційних станів, переживань, настроїв, переходами від піднесення до нестриманості, галасливості, від надмірної рухливості до спокою, байдужості. У динаміці емоцій проявляються стосунки підлітка з близькими людьми, колективом, успіхи в діяльності. До раптових змін настрою можуть призвести погана оцінка, розчарування в другові, неуважність дорослих до інтересів і почуттів, нетактовний спосіб втручання в його емоційне життя. Колектив має важливе значення у формуванні особистості підлітка. Однією з найхарактерніших його рис є прагнення до самоствердження. Бажання зайняти своє місце в колективі, бути лідером, помітним або малопомітним виконавцем, активним або пасивним, діяти заради колективу або заради себе є виявом внутрішніх, недостатньо усвідомлених позицій дитини.

   В свою чергу відбувається значний  розвиток психіки та пізнавальних процесів. Навчання залишається основним видом діяльності, проте зазнає значних змін в організації, змісті. Воно характеризується довільністю, зростанням активності й самостійності, зміною пізнавальних і соціальних мотивів навчання. Навчання вимагає як мимовільної, так і довільної уваги, сприяє зростанню обсягу уваги, вдосконаленню уміння розподіляти і переключати її. Для підлітків характерним є прагнення виховувати в собі здатність бути уважними, елементи самоконтролю й саморегуляції.  Пам'ять набуває більшої логічності, довільності й керованості.   Розширюються і поглиблюються пізнавальні інтереси учнів, більш вибірковим стає інтерес до навчальних предметів.

   Основним у мовному розвитку підлітків є вдосконалення уміння користуватись мовою як засобом спілкування. У здатності користуватися словом, зовнішнім мовленням підлітки вбачають свою інтелектуальну силу, ознаку свого авторитету в колективі.

   Саме в цей критичний момент, коли відбувають зміни в фізіологічному та психологічному розвитку, а в додатку ще й адаптаційний процес, ми з вами досвідченні спеціалісти повинні враховувати всі індивідуальні особливості кожного гімназиста, щоб правильно надати йому необхідну підтримку та допомогу.

 

  

Рекомендаційні поради батькам:

-               завжди підтримувати дитину у її починаннях

-               формувати повагу як до самої себе, так і до близьких людей

-               відчувати почуття та емоційний стан дитини, вчасно надавати допомогу

-               пам'ятати, що не лише сімейне виховання, але й педагогічне формує в дитині ОСОБИСТІСТЬ.

 

З переходом до п’ятого класу дитина вперше стає повноцінним суб'єктом своєї індивідуальної діяльності, яка є реальним проявом феномена дорослості у школярів молодших класів. Перед нею розкривається соціальна функція навчальної і педагогічної діяльності, усвідомлюються її цілі та засоби, що відбивають інтереси його особистості.

 

Таким чином, можна стверджувати, що початок підліткового віку, з його перехідною формою, складають сприятливі передумови для становлення нового типу свідомості – Людини – Доросла, Людина, яка хоче досягнути більшого. Саме цей кризовий період переходу від дитинства до дорослості є основним засобом формування світогляду, що постає перед учнями у своїх проблемах та страхах. Це період вибору: «Якщо захочеш – то зможеш, якщо не можеш – то хоча б спробуй!».

  Саме у школярів п’ятих класів  з'являється можливість скласти дійсно цілісне уявлення про світ і про самого себе, показати себе готовим до змін, які матимуть місце в майбутньому, бути готовим до нових зустрічей, злетів, перемог, а можливо й невдач, що дає змогу на наступному віковому етапі, в юнацькому віці, усвідомлено вирішити проблеми, відповідально ставитись до  вибору життєвого шляху.

 

Кафедри:




Адреса:

м.Миколаїв

пр.Корабелів 12-г

tel:

63-53-67,

63-64-88,

63-64-93

E-mail: gimnaziya3@ukr.net
URL: www.gimn3.edu.mk.ua

Ми на Facebook

Ліцей - це заклад, де якісно навчають і наполегливо вчаться!