Рання професіоналізація й
спеціалізація знань припускає вибіркове навантаження на окремі сторони психіки
дитини. Без грамотного психологічного супроводу ці обставини можуть призвести до
нерівномірності інтелектуального й особистісного розвитку дітей.
Тому одним з найважливіших
завдань психологічного супроводу є моніторинг і своєчасне усунення можливих
факторів виникнення нерівномірності розвитку дітей та підлітків.Сьогодні
ситуація склалася так, що підлітки часто здійснюють вимушений вибір профілю
подальшого навчання. В умовах несамостійної професіоналізації звичайні вікові
завдання підліткового віку виникають перед учнями в спотвореній формі.
Наприклад, завдання формування часової перспективи перед
дитиною взагалі не ставиться, оскільки в більшості випадків це завдання за неї
"вирішують" батьки. У результаті не формується часова перспектива і - як
наслідок - втрачається навчальна мотивація в даний момент. Тому одним із завдань
психологічного супроводу профільного навчання є профорієнтація.
Відомо, що люди різняться своїми
індивідуальними особливостями, це означає, що вони будуть більш успішними в
певних видах діяльності й навчання, ніж інші. Ця обставина перетвориться на
завдання вступної діагностики, що дозволяє прогнозувати й усувати можливі
труднощі в навчальній діяльності.
Отже, психологічний супровід профільного навчання
передбачає три завдання:
- моніторинг і своєчасне усунення можливих
нерівномірностей розвитку учнів;
- поглиблену профорієнтацію учнів;
- психологічну діагностику при відборі учнів у профільні
класи.
Профорієнтаційна робота з учнями у профільному навчанні має
свої специфічні риси. Одна з особливостей полягає в тому, що більшість
профільних класів уже так чи інакше, вільно або вимушено вибрали певну
спеціалізацію навчання. В більшості випадків підліток має вже готовий план
навчання у ВНЗ й професіоналізацію. Така форма професійного самовизначення
"ззовні" може призвести до пасивності, втрати мотивації навчання, зниження
інтересу до власної особистості й розмитості самосвідомості.
Іншою крайністю є передчасне
обмеження світогляду й самосвідомості старшокласника, пов'язане з вузько
утилітарним ставленням до освіти.
Профільне навчання найефективніше в тих випадках, коли
немає часу на навчання в процесі роботи. Для сучасних "короткоживучих" професій
необхідні вже підготовлені кадри, готові відразу приступити до роботи. Це
значить, що вибір повинен бути усвідомленим, самостійним.
Маємо парадокс: з одного боку, часу на вибір немає,
з іншого боку - цей вибір повинен бути вільним, усвідомленим, самостійним.
Підліток, що опинився під
подвійним тиском, найчастіше не здатний знайти адекватний вихід без
психологічної допомоги. Це означає, що профорієнтаційна робота повинна бути
обов'язковим і значним за часом компонентом будь-якого профільного навчання.
Причому особистісно орієнтована профорієнтаційна робота повинна стати не тільки
завданням психологічної служби, але й універсальним компонентом освітнього
процесу.
Профорієнтаційну роботу варто спрямувати на розвиток
особистісної активності учнів, переробку некритично засвоєних від дорослих
професійних планів й оцінок. За умови проведення такої роботи профільне навчання
дає можливість формувати чіткий життєвий план, досягти високого рівня
професіоналізму на ранніх етапах становлення кар'єри й відповідає запитам
сучасного суспільства. Практика психологічного супроводу профільних класів
дозволяє узагальнити результати самих різних спостережень й експериментів і
по-новому подивитися на сучасне дитинство і його періодизацію.
Соціальна ситуація розвитку дітей, що
навчаються в профільних класах, полягає в тому, що суспільство в особі батьків і
вчителів висуває дитині суперечливі вимоги включитися в процес
професіоналізації, удосконалюватися в одному напрямку й мати універсальні
знання, набори особистісних рис. Залишаються невичерпаними мотиви підліткового
періоду, спрямовані на спілкування з однолітками. Ця специфічна соціальна
ситуація розвитку породжує низку діяльностей, спрямованих на розв'язання
протиріччя. Такими специфічними діяльностями є форсоване навчання й особливі
захоплення. Особливі захоплення відрізняються від "хобі-реакцій", описаних у
психіатрії А.Лічко, трьома ознаками:
- у свідомості учня вони пов'язані з
його професіоналізацією;
- вони забезпечують тісне змістовне
спілкування із групою однолітків, а не відривають від нього;
- підлітки прагнуть до суспільно
значимої реалізації свого захоплення.
Захоплення дозволяють вирішити протиріччя,
закладене в соціальній ситуації дітей. З одного боку, стає можливим продовження
спілкування з однолітками, а з іншого боку - інтенсивне навчання й
професіоналізація. Здебільшого захоплення мають універсальний характер!
Найяскравішим прикладом є захоплення комп'ютером або окремими навчальними
предметами - засобом реалізації професій. Ця провідна для нового вікового
періоду діяльність приводить до виникнення новоутворень. Таким унікальним
новоутворенням виявляється, наприклад, псевдопрофесійний світогляд, що є
особливим варіантом "почуття дорослості" і виникає усередині діяльності
особливих захоплень.
Псевдопрофесійний світогляд являє собою
набір стереотипів мислення, переживання й поведінки, які характерні для
професіоналів певної галузі. Цей світогляд відрізняється яскравою виразністю й
стає центром особистості підлітка.
|