Гімназійні новини · Фотогалерея · Екскурсія гімназією · Бібліотека · ВчительськаNovember 23 2024 01:16:08
Меню:
Гімназійні новини
Загальна Інформація
Умови вступу
Порядок реагування на випадки булінгу

Сторінка гімназиста
Фотогалерея
Батьківська сторінка
Наукове товариство
Наші досягнення

Гість
Им'я

Пароль



Ви не зареєстровані?
Натиснить тут для реєстрації

Забули пароль?
Спитайте новий тут.
ФОРМА на зарахування учнів
Форма
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
ONLINE-ЛІНІЙКА
ЛІНІЙКА
HEALTHY SCHOOLS
Ми на Facebook
ПСИХОЛОГІЧНА СКАРБНИЧКА
НЕуроки
Ми на Facebook
КОНКУРСИ
КОНКУРСИ
Ми на Facebook
Ми на Facebook
Формування самооцінки

САМООЦІНКА. ФОРМУВАННЯ У ДИТИНИ АДЕКВАТНОЇ САМООЦІНКИ

Індивідуальність людини  і особистість  в цілому завжди були об'єктом пильної уваги науки про людину. Епоха соціально-економічних перетворень, що відбуваються як в нашій країні., так і у всьому світі, призвела до зміни психологічного статусу окремого індивіда, а його самоцінність та  самобутність визначили  основний лейтмотив психологічних досліджень. Основним  інтеграційним ядром індивідуальності є самооцінка особи, яка багато в чому визначає життєві позиції людини, рівень її прагнень  та очікувань. Самооцінка впливає на формування стилю поведінки і життєдіяльність людини.  Самооцінка зумовлює динаміку і спрямованість розвитку особистості.

       Самооцінка – оцінка себе, своєї діяльності, свого становища в певній групі чи організації та в колі друзів, а також ставлення до оточуючих. Для формування адекватної самооцінки  дуже  важливим є критичне ставлення людини  до своїх здібностей і можливостей.  Поняття  „самооцінка”  та  „самоповага” взаємодоповнювані.

      Формуючись в ранньому дитинстві, самооцінка особи тривалий час залишається « пластичною», що дозволяє створити  певні умови для її зміни в разі порушення адекватності і позитивності.  Формування адекватної самооцінки, як однієї з індівідуально-особистісних особливостей людини, безпосередньо пов'язано з проблемами виховання, навчання і розвитку.

        Самооцінка показує, як людина оцінює   себе щодо окремої властивості, а самоповага – загальна оцінка.   Самооцінка формується з дитинства у процесі спілкування за такими етапами:

- увага збоку дорослих,

-  співробітництво з ними,

-  відчуття поваги з їхнього боку,

-  взаєморозуміння.

       Взаємостосунки дитини з батьками на кожному з етапів самооцінки, залежатимуть  від  ставлення до себе. Якщо батьки невиправдано підкреслюватимуть реальні та вигадані досягнення дитини, то це стане причиною формування в неї завищеної самооцінки та рівня домагань. І навпаки, недовіра батьків до можливостей дитини категорично «притупить» норму дитячого негативізму, може призвести до виникнення у дитини відчуття своєї слабкості, неповноцінності і заниженої самооцінки.

Формування самооцінки триває в шкільні роки: конкретні оцінки вчителів і оточення, успіхи в навчанні, мають сприяти формуванню адекватної самооцінки.

     Переживання різних емоцій, які супроводжують процеси самопізнання, формують у людини ставлення до себе. Знання про себе, поєднане з певним ставленням до себе, становить самооцінку особистості.

Належачи до ядра особистості, самооцінка є важливим регулятором її поведінки. Від самооцінки залежать взаємовідносини людини з оточуючими, її критичність, вимогливість до себе, ставлення до успіхів і невдач. Самооцінка впливає на ефективність діяльності людини і подальший розвиток її особистості.

      Самооцінка – це своєрідні когнітивні схеми, котрі узагальнюють минулий досвід особистості і організують нову інформацію відносно даного аспекту „Я". Разом з тим самооцінка, особливо якщо мова йде про здібності і потенційні можливості особистості, виражає певний рівень домагань. А він залежить від багатьох умов. Хлопчик, хвалькувитий з товаришами, може набагато скромніше оцінювати себе в розмові з учителем. Самооцінка є засобом самовираження, створення в оточуючих  приємного враження про себе.

      Особистість оцінює себе двома шляхами:

- шляхом співставлення рівня своїх домагань, з об’єктивними результатами своєї діяльності;

- шляхом порівняння себе з іншими людьми.

     Чим вищий рівень домагань, тим важче їх задовільнити. Успіхи таневдачі в будь-якій діяльності суттєво впливають на оцінку індивідом своїх здібностей в цьому виді роботи: невдачі зазвичай понижують рівень домагань, а успіхи підвищують їх. Не менш важливим є і момент порівняня: оцінюючи себе, індивід свідомо чи несвідомо порівнює себе з іншими, враховуючи не лише власні досягнення, але і всю соціальну ситуацію в цілому.

  На загальну самооцінку особистості впливають також її індивідуальні особливості, і те, наскільки важлива для неї оцінювана якість чи діяльність. Самооцінка не є постійною, вона змінюється в залежності від обставин. Засвоєння нових оцінок може змінювати значення засвоєних раніше цінностей. Наприклад, школяр, який успішно здав екзамени, вважає себе успішним учнем. Він задоволений собою, оскільки це визнається іншими: його успіхи викликають позитивні емоції у вчителів, зустрічають підтримку в сім'ї. Однак ця позитивна оцінка може бути зміненою внаслідок  невдачі на екзаменах чи у випадку, якщо в колі ровесників цінність успішності буде витіснена на другий план іншим ціннісним орієнтиром.   Крім того по мірі свого дорослішання здібний школяр може зрозуміти, що успіхи у навчанні самі по собі ще не приносять щастя і не є гарантією успіху в інших життєвих ситуаціях. В цьому випадку загальна самооцінка може понизитись, але в цілому залишатись позитивною. Отже, певні досягнення у діяльності, успіху позитивно впливатимуть на самооцінку лише тією мірою,  наскільки вони є важливими у системі загальних цінностей.

    Виміри і характеристики „Я"  у формуванні загальної самооцінки визначаються на кожному віковому етапі по різному і змінюються зі зміною індивідуального cтатусу розвитку особистості. У підлітковому віці формується зі сприймання власної зовнішності та рівня схвалення у колі ровесників, як двох найвпливовіших на загальну самооцінку характеристик   

Самооцінка тісно пов'язана зрівнем запитів особистості, з бажаним рівнем її самооцінки. Рівнем запитів називають рівень образа «Я», що виявляється в ступені труднощів мети, що людина ставить перед собою. Психолог Джемс вивів формулу, що показує залежність самооцінки людини від його запитів.

 

Самооцінка =        Успіх

                               Запити

     Наведена формула свідчить, що прагнення до підвищення самооцінки може реалізовуватися двома способами. Людина може підвищити запити, щоб пережити максимальний успіх, або знизити їх, щоб уникнути невдачі. У випадку успіху рівень запитів звичайно підвищується, людина виявляє готовність вирішувати більш складні завдання, при неуспіху — відповідно, знижується.      Поведінка тих людей, які прагнуть до успіху, і тих, хто намагається уникати невдач, істотно відрізняється. Люди, мотивовані на успіх, звичайно ставлять перед собою визначені позитивні цілі, досягнення яких однозначно розцінюється як успіх. Вони з усіх сил намагаються домогтися успіху. Людина активно діє, вибирає відповідні засоби і способи, для того, щоб найкоротшим шляхом досягти мети.

     Протилежну позицію займають люди, мотивовані на запобігання невдач. Ціль їхньої діяльності не в тому, щоб домогтися успіху, а в тому, щоб уникнути невдачі. Всі їхні дії в першу чергу спрямовані саме на реалізацію цієї мети. Для таких людей характерна непевність у собі, невір'я в можливість досягти успіху, острах критики. Будь-яка робота,  особливо та, котрій притаманна можливістю невдачі, викликає в них негативні емоційні переживання. Тому людина не відчуває  задоволення від своєї діяльності, сприймає  як тягар, уникає її. Звичайно в результаті вона виявляється не переможцем, а переможеним.

     У підсумку доцільно зазначити,  що рівень своїх запитів особистість встановлює десь між надто важкими і надто легкими завданнями та  цілями — так, щоб зберегти на належній висоті свою самооцінку. Формування рівня запитів визначається не тільки передбаченням  успіху чи невдачі, але і насамперед обліком і оцінкою минулих успіхів і невдач. Однак, в  цілому для людей характерно певне  завищення своїх здібностей, приписування собі унікальності, несхожості на інших.         Характер людини  виявляється не тільки у її ставленні до інших людей, але й до  себе. Кожний з нас,  ненавмисно сам того не усвідомлюючи, часто, порівнює себе з оточуючмми  й у підсумку виробляє досить стійку думку про свій інтелект, зовнішність, здоров'я, становище в суспільстві, тобто формує «набір самооцінок», від якого залежить: скромні ми чи зарозумілі, вимогливі до себе чи самозаспокоєні, соромливі чи чванливі.

       У більшості людей виявляється тенденція оцінювати себе  вище  середнього. Це дозволяє зробити висновок, що людині властива потреба в досить високій самооцінці, тобто кожному хочеться поважати себе.   Самоповага — одне з джерел психологічної стійкості, гарного настрою.

 

Кілька порад батькам із формування в дітей адекватної самооцінки

·                   Не оберігайте дитину від повсякденних справ,не прагніть вирішувати за неї всі проблеми, але і не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина виконує доступні їй завдання і одержує задоволення від зробленого.

·                   Не перехвалюйте дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.

·                   Заохочуйте  в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути краще її.

·                   Не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.

Кафедри:




Адреса:

м.Миколаїв

пр.Корабелів 12-г

tel:

63-53-67,

63-64-88,

63-64-93

E-mail: gimnaziya3@ukr.net
URL: www.gimn3.edu.mk.ua

Ми на Facebook

Ліцей - це заклад, де якісно навчають і наполегливо вчаться!