Організація науково-дослідницької діяльності учнів гімназії
Одним із завдань сьогоднішньої школи, а особливо школи нового типу є спрямування освітнього процесу на формування і розвиток ключових і предметних компетентностей особистості . Випускники, здатні лише переказати зміст підручника чи пояснення вчителя на уроці або дати запрограмовану відповідь, навряд чи зможуть у майбутньому робити наукові відкриття, творити, висувати власні ідеї, мати та відстоювати власну думку. Кожен, хто був студентом, пройшов у своєму житті щорічний захист курсових робіт і, напевно, пам’ятає труднощі, що виникали під час їх написання.
Ясна річ, що в середній школі ми не можемо повністю перейти на модель академічної освіти, але окремі її елементи варто запровадити. Тому за Статутом гімназії з 2000 року діє наукове товариство гімназистів. Наукова робота з учнями починається з 8-9 класу. На початку навчального року вчителі відповідних предметів обговорюють з учнями тему досліджень, забезпечують методичними рекомендаціями щодо написання та оформлення робіт, проводять проміжний контроль у 9-10 класах, навчають майстерності та захисту роботи, ведення дискусії.
У 9 класі – мікрозахист вступної частини до наукової роботи. 10- клас – самостійна робота з теми. 11 клас – урочистий захист (І семестр). Річна оцінка виставляється тільки після мікрозахисту (9 кл.) та захисту (11 кл.).
Структура вступу
1. Обґрунтування актуальності теми дослідження (доцільність, соціальна значущість та своєчасність вирішення даного наукового завдання; необхідно висловити сутність наукової проблеми, що буде розв’язуватися у ході дослідження).
2. Визначення об’єкта і предмета дослідження (об’єкт –це процес або явище, що породжує проблемну ситуацію; предмет –це те, що перебуває в межах об’єкта дослідження).
3. Мета і завдання дослідження.
4. Методи дослідження – це науковий інструментарій для забезпечення фактичного матеріалу і реалізації поставленої в роботі мети ( аналіз, узагальнення, систематизація літератури, діагностичні: анкетування, опитування, інтерв’ю; експеримент, спостереження).
5. Практичне та теоретичне значення роботи.
Критерії оцінювання мікрозахисту теми дослідження
(9 клас)
1. Актуальне значення теми_______________________________3 б.
2. Стан вивчення________________________________________1 б.
3. Мета, завдання дослідження____________________________2 б.
4. Практичне і теоретичне значення науково-дослідницької
теми___________________________________________________3 б.
5. Чіткість, логічність, лаконічність викладу матеріалу________2 б.
6. Культура мовлення____________________________________1 б.
ВИМОГИ
до оформлення і подання науково-дослідницьких робіт
Тематика науково-дослідницьких та експериментальних робіт не обмежується. Робота повинна відповідати правилам оформлення дисертаційного дослідження - Державний стандарт України. ДСТУ 3008-95 ("Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення" бюлетень ВАК України, Спецвипуск, 2000).
Кожна робота повинна ґрунтуватися на певній науковій та експериментальній базі та містити посилання на відповідну літературу, її перелік, відображати власну позицію дослідника.
Обсяг науково-дослідницької роботи не повинен перевищувати 30 друкованих сторінок.
Наукова робота обов'язково має містити оцінки, рецензії відповідних фахівців (досвідченого вчителя, науковця, спеціаліста певної галузі).
Робота повинна бути виконана з дотриманням Закону України "Про мови в Українській РСР". Робота з іноземної мови виконується на державній мові.
Робота, тема і зміст яких не відповідають профілю секції, до участі в обласному конкурсі-захисті не допускаються.
Захист здійснюється на основі другого примірника науково-дослідницької роботи.
Подані учасниками конкурсу-захисту науково-дослідницькі роботи розглядаються як авторські і такі, в яких достовірність, наведених результатів та можливість опублікування, завірені науковими керівниками.
Учасник конкурсу-захисту зобов'язаний подати тези своєї роботи. Перед тезами зазначається: назва роботи; ініціали та прізвище автора та наукового керівника; назва наукового товариства МАН; базового позашкільного навчального закладу; назва навчального закладу; клас; населений пункт.
ü Необхідно мати на увазі, що у будь-якому дослідженні для аргументації, крім цитат, велике місце займають цифри, факти, нові матеріали й документи, які вводяться в науковий обіг дослідником; критика інших поглядів і позиції тощо, на які потрібно робити посилання в роботі . Знак зноски ( здебільшого порядковий номер ) може здійснюватися посторінково ( внизу сторінки ) або ж на список використаної літератури . Бібліографічні описи, що подаються в зносках, скорочені до мінімуму: автор, назва книги чи статті, місце, рік видання, сторінка . При посиланні на архівні документи – назва архіву, фонду, описання, номер одиниці зберігання та листа .
ü Якщо дослідник вибирає варіант оформлення посилань на загальний список використованої літератури, то в тексті у квадратних дужках ставиться номер, під яким у списку літератури подається назва джерела, номер, том ( якщо це багатотомна праця ), сторінка . Наприклад: [ 5, 2, 35 ] . Якщо ж іде посилання на висновки, позиції інших учених, цифри, факти, то в цьому випадку тексту посилання передує слово: “див.” ( скорочено “дивіться” ).
ü Ілюстрації ( карти, схеми, фотографії, діаграми, креслення ) і таблиці необхідно подавати після тексту, де вони згадуються вперше, або на наступній сторінці . Ілюстрації позначають словом “Мал.” і нумерують послідовно в межах розділу, за винятком ілюстрацій, поданих у додатках . Номер ілюстрації складається з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, між якими ставиться крапка, наприклад: “Мал. 1.2” ( другий малюнок першого розділу ) . Номер малюнка, його назва та пояснювальні підписи розміщують послідовно під ілюстрацією .
ü Таблиці нумерують послідовно ( за винятком таблиць, поданих у додатках ) у межах розділу, наприклад: “Таблиця 1.2” ( друга таблиця першого розділу ), та розміщують цей напис у правому верхньому куті над відповідним заголовком таблиці .
ü Формули . Пояснення значень символів і числових коефіцієнтів треба подавати безпосередньо під формулою в тій послідовності, у якій вони наведені у формулі . Значення кожного символу та числового коефіцієнта треба подавати з нового рядка .
ü Рівняння та формули треба виділяти в тексті вільними рядками ( вище та нижче кожної формули ) . Якщо рівняння не вміщаються в один рядок, його слід перенести після знака рівності ( “=” ) або після знаків плюс ( “+” ), мінус ( “-“ ), множення ( “.” ) і ділення ( “:” ) .
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Миколаївська гімназія №3
Кафедра суспільних дисциплін та краєзнавства
Спадкове право
Роботу виконала Учениця 11-А класу Глубоченко Катерина
Науковий керівник: Вчитель правознавства Іванов О.В.
м. Миколаїв, 2010
|
Зразок
Список використаної літератури
1. Антуан де Сент-Екзюпері . Маленький принц .- Львів: Вища школа, 1981 .
2. Вежинов П. Барьер. София: Пресс, 1988 .
3. Вежинов П. Измерения: повести . – М.: Радуга, 1986 .
4. Болдырев Ю. Надежды и опасения Павла Вежинова . – М.: Правда, 1990 .
5. Булгаков М.А. Мастер и Маргарита . - М.: Художественная литература, 1987 .
6. Гаспарян Э. Он слышал всем своим существом . – «Планета диаспор», №9, 2000
7. Грин А. Бегущая по волнам . –М.: Художественная литература, 1987 .
8. Давыдов Ю.Н. Этика любви и метафизика своеволия .
9. Проблемы нравственной философии . – М.: Молодая гвардия, 1982 .